Hengels

Ik bouw sinds 2015 splitcane hengels, vrijwel allemaal van eigen ontwerp - ik ben niet zo van het nabouwen van klassieke tapers. Mijn eigen tapers, de PP vliegenhengels, zijn snelle tapers, geschikt voor de droge vlieg en de klassieke nimf: denk aan Skues, die het nimfvissen vlak onder de oppervlakte, op stijgende vis, propageerde, Sawyer, die een revolutie veroorzaakte met zijn aanpak met diepe nimfen voor vis die aantoonbaar onder water aan het azen was, en Leisenring met zijn op 'invertebrate drift' gebaseerde technieken stroomafwaarts. Deze hengels zijn snel genoeg voor de droge vlieg, maar hebben ook de benodigde buiging in het achterdeel om een nimf en gedeeltelijk gezonken leader of lijn makkelijk op te nemen. In de klassieke splitcanetermen zou je dit een snelle parabolische actie kunnen noemen.

Daarnaast bouw ik de wat meer progressieve AM vliegenhengels. Die variëren van een korte hengel voor een 3-lijn om op kleine sterk begroeide riviertjes te vissen, tot streamerhengels voor snoek of bonefish. Tenslotte zijn er de LF tapers voor vlok- en andere werphengels.


De belangrijkste modellen zijn:

PP 754 (Geul): een snelle 7.5 voet taper voor een 4-lijn, ontwikkeld voor het vissen op forel op kleine rivieren in Nederland (Geul), België (Ardennen), en de Eifel. Deze taper combineert de beste eigenschappen van bamboe met de snelheid van moderne kunststofhengels. Als je hier eenmaal mee gevist hebt, wil je nooit meer terug naar grafiet, en al helemaal niet naar glas. 2- of 3-delig.

PP 805  (Roer): dezelfde taper als de Geul, maar dan in 8 voet voor een 5-lijn. Voor grotere rivieren, zoals de Roer, en voor forel en (grote) vlagzalm in Noorwegen, bijvoorbeeld op de Glomma.

PP 555-3 (Arc), een 3-delig, 5.5 voet hengeltje voor een 5 lijn. Deze hengel past in een rolkoffer en is ontworpen voor de Arc, een klein riviertje bij Aix en Provence.

LF 682 (PUL), een ultralichte vlokhengel geïnspireerd op de Pezon&Michel Luxor UltraLeger - werkelijk werpgewicht 2 gram (P&M claimde destijds 0.5-3 gram). Gebouwd met een bamboe-insteeksluiting die de stepdown van het oorspronkelijke model benadert.

LF 754 (Wurm – het grensriviertje bij Landgraaf…): 7,5 voet vlokhengel - bedoeld voor vlokvissen op afstand met een vlokdobber die ca. 2.5 gram lood draagt.

Daarnaast kan er, op basis van de hierboven genoemde tapers altijd een hengel, toegespitst op een bepaald doel, ontworpen worden.


Alle Schroedinger-hengels, met uitzondering van de zware spinhengels, hebben standaard geïntegreerde bussen van bamboe, een wetenschappelijke ogenverdeling, eenvoudige maar functionele reelhouders of -ringen, een handvat van kurk met houten eindknop. Ogen, in overleg, naar keuze. Geen sierwikkelingen. Ogen worden gewikkeld met nylon 'A' garen, rood voor vliegenhengels, paars voor vlokhengels en groen voor spinhengels. De bamboe-moederbus wordt gewikkeld ('scrim') met 'witte' (= kleurloze) zijde, behandeld met lak zodat de wikkeling geheel transparant wordt. Deze wikkeling is essentieel voor de integriteit van de bamboebus. Indien deze om wat voor reden dan ook beschadigd wordt, gelieve de hengel niet langer te gebruiken, niet meer te monteren, en contact op te nemen voor het laten repareren van wikkeling en eventueel bus.


Hengels in de uitvoering zoals hierboven aangegeven kosten tweedelig € 500 of driedelig € 600. In principe geen hengels met twee topdelen, omdat het maken van twee gelijke moederbussen in bamboe die op 1 vaderbus passen vrijwel ondoenlijk is. Indien toch gewenst wordt een hengel met twee topdelen gebouwd met traditionele metalen bussen. Reken dan dat er zeker € 75 bij komt voor de kosten van een set nieuwzilveren bussen.

Henk Verhaar - Schroedinger rods

For inquiries: henk@buroverhaar.nl