Ik bouw sinds 2015 splitcane hengels, vrijwel allemaal van eigen ontwerp - ik ben niet zo van het nabouwen van klassieke tapers. Mijn eigen tapers, de PP vliegenhengels, zijn snelle tapers, geschikt voor de droge vlieg en de klassieke nimf: denk aan Skues, die het nimfvissen vlak onder de oppervlakte, op stijgende vis, propageerde, Sawyer, die een revolutie veroorzaakte met zijn aanpak met diepe nimfen voor vis die aantoonbaar onder water aan het azen was, en Leisenring met zijn op 'invertebrate drift' gebaseerde technieken stroomafwaarts. Deze hengels zijn snel genoeg voor de droge vlieg, maar hebben ook de benodigde buiging in het achterdeel om een nimf en gedeeltelijk gezonken leader of lijn makkelijk op te nemen. In de klassieke splitcanetermen zou je dit een snelle parabolische actie kunnen noemen.
Daarnaast bouw ik de wat meer progressieve AM vliegenhengels. Die variëren van een korte hengel voor een 3-lijn om op kleine sterk begroeide riviertjes te vissen, tot streamerhengels voor snoek of bonefish. Tenslotte zijn er de LF tapers voor vlok- en andere werphengels.
De belangrijkste modellen zijn:
PP 754 (Geul) en PP 805 (Roer): snelle tapers (dat wil zeggen tapers met een vrij steil verloop) voor een 4 (Geul) of 5/6 (Roer) lijn, ontwikkeld voor het vissen op kleine rivieren in Nederland, België (Ardennen), en de Eifel (Geul), of op grotere rivieren, zoals de Glomma in Noorwegen, op grote vlagzalm. Deze tapers, in 7.5 en 8 voet, combineren de beste eigenschappen van bamboe met de snelheid van moderne kunststofhengels. Als je hier eenmaal mee gevist hebt, wil je nooit meer terug naar grafiet, en al helemaal niet naar glas.
Ik bouw deze hengels tweedelig, in Tonkin bamboe, en driedelig knooploos, in Lồ ô bamboe. In alle gevallen met bamboe bussen, waarbij de tapers worden aangepast om de effecten van extra bussen, of het verschil in eigenschappen tussen Tonkin en Lồ ô te verdisconteren.
AM 864 (G Special), een lange, wat tragere hengel voor omstandigheden waarbij meer lengte belangrijker is dan afstand of hoge lijnsnelheid. Deze taper werd ontworpen op verzoek van een klant die een hengel zocht waarmee de lijn beter gecontroleerd en gemend kan worden.
LF 682 (PUL), een ultralichte vlokhengel geïnspireerd op de Pezon&Michel Luxor UltraLeger - werkelijk werpgewicht 2 gram (P&M claimde destijds 0.5-3 gram). Gebouwd met een bamboe-insteeksluiting die de stepdown van het oorspronkelijke model benadert.
LF 754 (Wurm – het grensriviertje bij Landgraaf…): 7,5 voet vlokhengel - bedoeld voor vlokvissen op afstand met een vlokdobber die ca. 2.5 gram lood draagt. Totaal werpgewicht 4-5 gram.
Daarnaast kan er, op basis van de hierboven genoemde tapers altijd een hengel, toegespitst op een bepaald doel, ontworpen worden.
Alle Schroedinger-hengels, met uitzondering van de zware spinhengels, hebben standaard geïntegreerde bussen van bamboe, een wetenschappelijke ogenverdeling, eenvoudige maar functionele reelhouders of -ringen, een handvat van kurk met houten eindknop. Ogen worden gemaakt van Beryllium brons, een koperlegering die zo hard is als staal, maar de uitstraling heeft van klassieke bronzen slangenringen. Topoog van hardverchroomd staal. Trekoog gevoerd met SiC. Geen sierwikkelingen. Ogen worden gewikkeld met nylon 'A' garen, rood voor vliegenhengels, paars voor vlokhengels en groen voor spinhengels. De bamboe-moederbus wordt gewikkeld ('scrim') met 'witte' (= kleurloze) zijde of beter nog, met nylon in de kleur van de blank, behandeld met lak zodat de wikkeling geheel transparant wordt. Deze wikkeling is essentieel voor de integriteit van de bamboebus. Indien deze om wat voor reden dan ook beschadigd wordt, gelieve de hengel niet langer te gebruiken, niet meer te monteren, en contact op te nemen voor het laten repareren van wikkeling en eventueel bus.
Hengels in de uitvoering zoals hierboven aangegeven kosten tweedelig € 500 of driedelig € 600. In principe geen hengels met twee topdelen omdat het maken van twee gelijke moederbussen in bamboe die op 1 vaderbus passen vrijwel ondoenlijk is. Indien toch gewenst wordt een hengel met twee topdelen gebouwd met traditionele metalen bussen. Reken dan dat er zeker € 75 bij komt voor de kosten van een nieuwzilveren busset.
Henk Verhaar - Schroedinger rods
For inquiries: henk@buroverhaar.nl